Aangepaste vrachtwagen voor werknemers met een arbeidsbeperking
werknemer met arbeidsbeperking

There is to much ‘dis’ in ability!
Verleg de focus naar de mogelijkheden van de persoon, rekening houdend met de aanwezige beperkingen.

Afgelopen week was Back-iN te gast bij de lancering van de eerste volledig aangepaste vrachtwagen, voor mensen met een fysieke beperking.
Als return to work coördinator begeleidt Hanne van Back-iN momenteel een werknemer die na een arbeidsongeval in 2019, volledig verlamd geraakte aan de linkerarm. Hij was vrachtwagenchauffeur in hart en nieren en wil zijn passie voor dit vak niet opgeven, ondanks zijn beperking. We onderzoeken samen met de werknemer en werkgever in kwestie de mogelijkheden. En die blijken er ook te zijn!
Wie weet…Binnenkort weer een gepassioneerd vrachtwagenbestuurder meer de baan op! Met dank aan het Sociaal Fonds Transport en Logistiek en de gemotiveerde werknemer in kwestie!

We geven je onderstaand graag het persbericht van 27 augustus mee, met meer informatie en een verhaal van een dappere werknemer.

Perbericht 27 augustus 2020 .
Sociaal Fonds Transport en Logistiek introduceert eerste vrachtwagen ter opleiding van mensen met een fysieke beperking.
Truck 2.0. geeft mensen met een beperking de kans hun droomjob als vrachtwagenchauffeur uit te oefenen Brussel.
Vandaag stelde het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) de eerste aangepaste vrachtwagen ter opleiding van mensen met een fysieke beperking voor: de Truck 2.0.
De bediening hiervan kan worden aangepast naargelang de aard van de beperking. De aangepaste vrachtwagen zal ter beschikking worden gesteld van de diverse opleidingspartners waar het SFTL nauw mee samenwerkt. Met deze investering onderstreept het SFTL niet alleen dat de sector de deur openstelt voor kandidaat-chauffeurs met een fysieke beperking, daarnaast reikt men eveneens een instrument aan dat mensen met een beperking toelaat hun droom te realiseren.

Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek is het Fonds voor Bestaanszekerheid van werkgevers en arbeiders uit de sector wegvervoer en logistiek. Om ook kandidaat-vrachtwagenchauffeurs met een fysieke beperking de kans te bieden een opleiding te volgen en in te stromen in het beroep, introduceert het SFTL de Truck 2.0.

“Tot hiertoe ondervonden mensen met een fysieke beperking vaak moeilijkheden om een opleiding tot vrachtwagenchauffeur te volgen, aangezien het voertuig speciale aanpassingen voor de bediening nodig heeft”, vertelt Erwin Gysens, Technisch Consulent bij het SFTL. “De bediening van de Truck 2.0. kan op verschillende manieren worden aangepast, naargelang de persoon in kwestie te lijden heeft onder een beperking aan de bovenste of onderste ledematen aan linker- en/of rechterzijde, evenwichtsstoornissen of een auditieve beperking. De aangepaste vrachtwagen staat hen toe zich veilig op de baan te begeven.”

De aangepaste vrachtwagen zal worden uitgeleend aan de diverse opleidingspartners van het SFTL, zoals VDAB, Le FOREM, LOGISTICITY.BRUSSELS en het secundair en volwassenenonderwijs.
Kandidaat-vrachtwagenchauffeurs met een fysieke beperking kunnen met behulp van de Truck 2.0. hun rijbewijs C(E) behalen, om vervolgens in te stromen in het beroep.

“9 Jaar geleden verkeerde ik enkele weken in coma na een motorongeval. Bij het ontwaken werd duidelijk dat mijn rechterarm voor altijd verlamd zou blijven”, vertelt vrachtwagenchauffeur Stephan Vanhelmond. “Ik bleef echter niet bij de pakken zitten en leerde alle mogelijke handelingen uit te voeren met mijn linkerarm. Mijn vroegere job in de bouw bleek op termijn echter fysiek te zwaar. Na een opleiding bij de VDAB behaalde ik mijn rijbewijs CE en ging aan de slag als vrachtwagenchauffeur, een job die me altijd al gecharmeerd had. Ondertussen ben ik reeds 5 jaar aan de slag als chauffeur en kan ik perfect zelfstandig en veilig de baan op. Mijn leven is sterk veranderd sinds het ongeval, maar ik blijf positief en haal veel voldoening uit mijn werk als vrachtwagenchauffeur.”

De overheid komt tussen in de kost die de werkgever maakt om een vrachtwagen te laten aanpassen aan de beperking van de chauffeur. Daarnaast voorziet de overheid ook een tussenkomst in de loonkost van een chauffeur met een beperking.
“De premies en tussenkomsten zijn regio-afhankelijk”, licht Geert Heylen, Directeur Opleiding bij het SFTL, toe. “Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek speelt hierin een intermediërende rol. Geïnteresseerden kunnen met ons contact opnemen en wij begeleiden hen vervolgens naar de juiste instantie die hen verder zal helpen met de praktische uitvoering.”

Heb je als werknemer of werkgever vragen hierover?

Andere artikels

Back-iN vernieuwt het aanbod in 2020

Back-iN vernieuwt het aanbod in 2020

In 2020 vernieuwt Back-iN het dienstenaanbod en gaan we meer dan ooit dieper in op de verschillende niveaus van preventie. Daar waar in het verleden vooral de nadruk lag op het aanpakken van specifieke problemen, de zogenaamde tertiaire preventie, bieden we vanaf dit...